tiistai 23. lokakuuta 2018

Alamäkipyöräilyä

Maastopyörämme olivat tulleet eilen illalla hotellillemme ja aamupalan jälkeen valitsimme ja sovitimme kullekin sopivat pyörät sekä kypärät. Lähtö oli tänään tavallista myöhäisempi ja reppujen pakkaamisessa piti pitää huolta, että painopiste on mahdollisimman alhaalla.

Kun olimme pyöräilleet kylän halki alkoikin huima alamäkiosuus asfalttitiepätkineen. Vauhti kasvoi 50-60 km:iin tunnissa kun tulimme 12 km hujauksessa Kagbeniin saakka.

Tie muuttui soratieksi ja kulku hidastui huomattavasti. Poljimme tietä pitkin Ekhlaibatin ohitse Jomsomiin, jossa söimme lounasta.

Iltapäivällä kun jatkoimme matkaa kohti Marphaa tuuli oli voimistunut ja vastainen. Tuuli nostatti pölyä ja polkeminen sekä hengittäminen olivat siinä hiekkamyrskyssä vaikeita.

Lyhyen päivän jälkeen tulimme Marphan idylliseen kylään, löysimme hotellin ja lähdimme tutustumaan kylään, joka hakee siisteydessään vertaistaan. Valkoiset talot ja kivetyt kadut sekä omenapuut ja -tarhat ovat tyypillisiä tälle kylälle.

Kävimme myös lyhyellä tutustumiskäynnillä paikallisessa luostarissa.

Ti 16.10 Muktinath - Marpha (2670 m)